Rosół z karpia

Odkąd pamiętam na Wigilię jako pierwsze danie jemy rosół z karpia. Dziadkowie, którzy w czasie wojny zostali przesiedleni na Śląsk, stamtąd przejęli większość dań wigilijnych. Nie wiem czy zupa z karpia to typowo śląskie danie, ale rodzina u której dziadkowie mieszkali właśnie taką Wigilię przygotowywała. Inne pyszne danie wigilijne ze Śląska to makówka, czyli słodka chałka moczona w mleku z makiem i bakaliami, podana na zimno. W najbliższym czasie również podam na nią przepis 🙂

Przepis na moim nowym blogu. Serdecznie zapraszam 🙂 http://napiecyku.pl/2013/11/rosol-z-karpia/

IMG_8005

18 thoughts on “Rosół z karpia

  1. Basinepichcenie Listopad 23, 2013 o 12:03 pm

    Ja jestem ze Śląska… u mnie od zawsze, zarówno u moich jednych dziadków, u drugi dziadków, u Nas w domu zawsze na stole wigilijnym pojawia się zupa rybna (rosół z karpia) z grzankami… uwielbiam, ubóstwiam… ale jadamy tylko w Wigilię. Kiedyś mama zrobiła w ciągu roku, nie smakowała mi ani trochę.
    I makówki również pojawiają się na naszym stole. Ale ja niestety nie przepadam. No i kompot z suszu…

  2. ladylaurabloq Listopad 23, 2013 o 12:21 pm

    Nigdy nie jadłam,ciekawe.

  3. napiecyku Listopad 23, 2013 o 12:30 pm

    Czyli jednak śląska potrawa, byłam tego bardzo ciekawa. W spisie wigilijnych dań śląskich nie znalazłam takiej zupy. Masz rację, ta zupa smakuje tylko raz w roku:)

  4. napiecyku Listopad 23, 2013 o 12:31 pm

    Czyli nie jesteś ze śląska:)

  5. ladylaurabloq Listopad 23, 2013 o 12:36 pm

    nie ,Ostrów wlkp.

  6. domowacukierniaewy Listopad 23, 2013 o 12:54 pm

    Ja też jestem ze Śląska i moja babcia zawsze taką zupę gotowała na Wigilię, chociaż ja za nią nigdy nie przepadałam 😉

  7. napiecyku Listopad 23, 2013 o 1:58 pm

    Pozdrawiam:)

  8. napiecyku Listopad 23, 2013 o 2:02 pm

    Tylko raz przejeżdżałam przez Ostrów, kolega syna stamtąd pochodzi, mieszkają razem w akademiku:)

  9. Anita Listopad 23, 2013 o 4:48 pm

    Nigdy nie słyszałam o takim rosole, a ze uwielbiam nowe smaki to chętnie go zrobię u siebie:)

  10. napiecyku Listopad 23, 2013 o 5:07 pm

    Na pewno będzie smakował:)

  11. Basinepichcenie Listopad 24, 2013 o 10:20 am

    No ja uwielbiam. Nie wyobrażam sobie świąt bez zupy rybnej. Dodam, że jak jesteśmy co drugi rok na Wigilii u teściów, gdzie na stole wigilijnym pojawia się i barszcz, i zupa grzybowa, to tak czy siak, w pierwszy dzień Świąt, u moich rodziców jemy zupę rybną…

  12. innowacyjka Listopad 25, 2013 o 12:07 pm

    jaki fajny przepis ja szukam jakis modyfikacji juz zamiast kompotu serwuje herbate pomaranczowa z teekanne a teraz przyszedl czas na zupy wiecie jak to jest dzieci trudno zadowolic ale musze chyba przepis wczesniej wyprobowac i zobaczymy co z tego wyjdzie 😉

  13. napiecyku Listopad 25, 2013 o 4:46 pm

    Pozdrawiam:)

  14. krakowianka Lipiec 22, 2014 o 8:13 am

    jestem z Krakowa,ale moja mama była slązaczką, ta zupe jem na wigilie odkąd pamiętam,moja rodzina nie wyobraża sobie wigillii bez zupy rybnej z grzankami

  15. napiecyku Lipiec 26, 2014 o 11:09 am

    Tak, to pyszna zupa. Pozdrawiam serdecznie 🙂

  16. napiecyku Sierpień 16, 2014 o 11:48 am

    Dziękuję za miły komentarz 🙂

  17. na...ja Grudzień 10, 2014 o 8:57 pm

    Mieszkam na Śląsku i od zawsze rosół z karpia gościł i gości nadal na naszym wigilijnym stole.Robię go bardzo podobnie do tego Twojego.Cała filozofia tej zupy to bardzo powolne jej gotowanie i dość duża ilość warzyw(podobnie jak w rosole mięsnym),oraz grzanki przyrumienione na maśle.Moje wnuki jedzą,myśląc,że to rosołek,bo pt.”zupa rybna”nie bardzo by przeszło:).Muszę dodać,ze bardzo rzadko spotykam się z tą zupą wśród moich znajomych i zastanawiam się nad jej rodowodem,ponieważ typowo śląskie zupy,które pojawiają się na wigilijnym stole(zwłaszcza na wsiach) to fasolowa czy tzw.siemieniotka-z siemienia lnianego,zaprawiana mlekiem.Zgadzam sie też z tym,że to zupa wyłącznie na Wigilię,podobnie jak moczka,którą jemy tylko ten jeden raz w roku.Pozdrawiam

  18. napiecyku Grudzień 10, 2014 o 9:26 pm

    Dziękuję za ciekawy komentarz, teraz jestem pewna, że tradycja zupy z karpia wywodzi się ze Śląska 🙂

Skomentuj

